25 februar 2012

Det var i 1949...

I vinterferien hyggede jeg mig med at sy soldater kostume til Max. Og jeg NØD timerne med strygebræt og symaskine, og er faktisk ret stolt og tilfreds med resultatet. Det blev til bukser og en super sej vest med lommer og plads til ekstra patroner, vateret og det hele. Det bedste af det hele er at Max bare er så sød og dybt taknemmelig for at jeg gør det for ham, derfor gør jeg det gerne år efter år. Vi har efterhånden også en god samling fastelavns kostumer liggende, og jeg indrømmer at jeg ikke nænner at låne dem ud, for både Max og jeg husker hver og én og hvilket år de blev brugt!

I år faldt Rose pladask for et sygeplejerske kostume i BR kataloget, et sted hvor vi ikke før har købt fastelavnskostume og jeg var ikke meget for det, men da jeg stod med kjolen i hånden faldt jeg også for kjolen. Vi peppede det op med navneskilt, "mappe" til stuegane og journaler og så selvfølgelig kufferten der indeholdte plaster, piller, regnbuemedicin m.m.m.

Kender du Jutlandia af Kim Larsen? Forstår du mon hvorfor vi er nogen som har haft den på hovedet?
Jeg er VILD med den sang , meeeen har fået lidt pip af den...
Især sætningen "sygeplejerske på seksten år tilser soldaternes sår" passer på billederne nedenfor...




JUTLANDIA Tekst og Musik: Kim Larsen
 
Det var i nittenniogfyrre eller cirka der omkring
da der var krig i Korea
skibet hed Jutlandia og det kom vidt omkring
for der var krig i Korea
udstyret fra kælder til sal
som et flydende hospital

Hej-Ho for Jutlandia
hun kommer som kaldet til slaget
hjemme er jægeren hjemvendt fra jagt
og sømanden hjemvendt fra havet

Når drengene de skal i krig sejler kvinderne forbi
på de røde-kors-malede skibe
og Lili Marleen synger, Auf Wiedersehn
når de falder på stribe
kanonerne spiller første violin
c'mon soldier - syng med på melodien

Hej-Ho ......

Hun sejler gennem natten med alle sine børn
levende og døde
hvid som en jomfru og tapper som en ørn
går hun krigen i møde
sygeplejerske på seksten år
tilser soldaternes sår

Hej-Ho for Jutlandia
hun kommer som kaldet til slaget
hjemme er jægeren hjemvendt fra jagt
og sømanden hjemvendt fra havet.

1 kommentar:

  1. Woe, det er virkelig nogle fine kostumer. Elsker, når der virkelig bliver gjort noget ud af det:)

    SvarSlet