03 januar 2011

Der er noget med lugte, lys og årstider...

Når efterårets særlige lys skinner over byen bliver jeg revet år tilbage, og mindet om de mange gåture med baby Max i vognen! Nu da jeg sad ved symaskinen og syede mit penalhus færdig kom jeg til at tænke på Anne Franks dagbog. For et år siden på denne tid oprettede jeg min blog og begyndte på bogen. Min juleferie sidste år var anderledes, op til ferien havde jeg været sygemeldt pga. stress, så ferien blev noget længere og det var med andre følelser og tanker at jeg holdt ferie.
Jeg blev af flere spurgt om jeg var klar til at komme tilbage, jeg husker at jeg ikke vidste hvad jeg skulle svare. Nu er det jo også sådan at når man starter efter en ferie, både som elev og som lærer, så er det tit sådan lidt kuldret og underligt, alle parter skal lige finde ind i hverdagens rutiner igen. Så jeg vidste at det ville være lidt uoverskueligt at starte, men tænkte at det nok var et godt tidspunkt at vende tilbage, for så var jeg da ikke ene om at skulle genfinde rutiner og rytmer...

Tidligere i dag kom dette spørgsmål op i mig igen "er du klar til at starte?"... Øh ærlig talt så er jeg ikke. Om det er fordi jeg ikke har fået lavet hvad jeg ville i ferien, om det er fordi jeg er syg eller bare ELSKER ferie og dage hjemme i min lejlighed ved jeg ikke. Men jeg føler mig ikke klar, og jubler ikke over at skulle igang.
I morgen starter Max og Rose i skole, og jeg har så lige en sidste dag inden jeg starter. Dagen skal bruges herhjemme, lidt forberedelse, syarbejde, avislæsning i sofaen og ro og fred, bare mig!
Sidste år på samme tid lavede jeg en aftale med mig selv. Den aftale gik ud på at jeg skulle begynde at cykle hjem fra arbejde efter sidste lektion, ikke noget med at hænge ud på arbejdet lige indtil børnene skulle hentes. Jeg begyndte at prioritere anderledes, og fik det meget bedre! Stress skal ikke gøres til en eftertragtet ting, men dem der siger at livet efter stress er bedre end før, de har ret hvis du spørger mig.
Jeg har aftalt med mig selv at jeg skal passe bedre på mig selv i år. Hvad det indebærer ved jeg selv. Men en ting er bl.a. at genoptage aftalen med mig selv: Give mig selv alenetid, stunder i ro og fred, med en god bog, strikketøj, avis eller ingenting, i tiden mellem arbejde og at jeg henter børn. Måske ikke hver dag, men nogle gange om ugen...

Kender du det med at en duft eller et bestemt lys kan rive dig tilbage til en anden tid i dit liv?

I dag har jeg forkælet mig selv med ugeblade og 3 nye Pucca theer, 2 gamle kendinge og en ny, som smager ligeså fantastisk som de andre. Jeg fik også syet mig et nyt penalhus, det var lissom mere overskueligt end skoletasken. Den kan jeg nemlig ikke helt greje, så det bliver en hurtig løsning i morgen tror jeg og så skal jeg lige gennemtænke tasken inden jeg klipper.
I morgen er det d.4.januar. For mig en særlig dag. 14 år siden at Anders og jeg blev kærester. Dagen er min, og jeg skal nyde den helt for mig selv!



Mit nye penalhus. Jeg kæmper stadigvæk med kantebånd, det kører ikke helt for mig, og det der med lynlås er heller ikke lige mig. Men jeg er nu alligevel rigtig glad for resultatet, og er sikker på at det vil gøre mig glad hver gang jeg tager det frem på arbejdet... (bliz´en får de hvide prikker til at skrige i øjnene på en, sorry)

En god stund: knækbrød med ost, Pucca the og læsestof...

Omgivet af Love og Revitalise står min nye ven Chamomile & Vanila...

Nu skal jeg finde madkasser og drikkedunke frem og få smurt nogle madpakker til børnene, finde idrætstøj frem til Max og være den gode mor der gør deres tasker OG penalhuse klar, selvom jeg synes de selv burde have gjort det i dag...

1 kommentar:

  1. Det er vigtigt at passe på sig selv!

    Du må have en sidste god feriedag og lade op for dig selv. Og i morgen er det så afsted med det nye, fine penalhus.
    God tirsdag.

    SvarSlet